BLOGS EN VERHALEN

To motivate or to not demotivate, that is the question.

Hans keek dromerig uit het raam naar de dwarrelende sneeuw. Hij kon zijn eerste werkdag hier nog prima voor de geest halen. Ietwat gespannen en vol energie stuiterde hij het gebouw binnen. Hij hoorde het zichzelf toen thuis nog zeggen voordat hij de deur achter zich dicht trok: “Vandaag is de eerste dag van mijn nieuwe IK, tot vanavond!”. In geen tijden had hij zich zo enthousiast over zijn werk gevoeld.

Dat was 6 maanden geleden. Inmiddels heeft hij kennisgemaakt met zijn micromanager, office politics en een grote nadruk op het binnen de lijntjes kleuren. De lijfspreuk van de manager van de afdeling is namelijk voor alles wat er moet gebeuren “Always first time right”. Het enthousiasme en de motivatie die hij had toen hij binnenkwam is inmiddels als sneeuw voor de zon verdwenen. Zijn gedachten dwalen soms af “Waarom ben ik eigenlijk bij mijn vorige werkgever weggegaan?”.


Waar komt demotivatie vandaan?

Iedereen die bij een bedrijf werkt, heeft in het verleden enthousiast gekozen voor die organisatie en is vol energie aan de eerste werkdag begonnen. Hoe komt het dan dat mensen gedemotiveerd raken op het werk?

Intermedius heeft onlangs een onderzoek uitgevoerd waaruit blijkt dat bijna de helft van de medewerkers zich niet gehoord voelt door het management. Gelukkig zien managers dat zelf ook: 42 procent van de managers denkt dat hun medewerkers zich onvoldoende gehoord voelen. Dit gevoel draagt niet bij aan het behouden of verhogen van de motivatie.

Uit onderzoek van HAY komt naar voren dat 5 onderwerpen een grote invloed hebben op de motivatie van werknemers en daarmee het verloop binnen een organisatie. Wanneer die 5 onderwerpen niet op orde zijn, dan loopt de motivatie achteruit. Met andere woorden: het demotiveert.

  • Het vertrouwen in de organisatie en leiderschap
  • De ruimte voor carrièregroei
  • Een eerlijke compensatie, zowel financieel als niet-financieel
  • Een omgeving voor succes
  • Autoriteit en invloed binnen de baan

In mijn ogen ontbrak er nog een:

  • Een inspirerende purpose; het ideaal dat je organisatie, je afdeling of team nastreeft. De impact van een inspirerende purpose is groot: mensen die werken in een purpose gedreven organisaties 40% meer zijn betrokken bij en 70% meer tevreden over het werk dat ze afleveren.

Als manager heb je invloed op alle 6 de punten en daarmee op de betrokkenheid, de motivatie en het werkplezier van je teamleden. Betrokken collega’s die tevens gelukkig in hun werk zijn, zijn productiever, verzuimen minder en zijn loyaler. Reden te meer om daar als manager je steentje aan bij te dragen.


Hoe dan?

Hoe kun je ervoor zorgen dat de mensen in je team de motivatie, de energie en de betrokkenheid behouden die ze de allereerste werkdag ook voelden?  

Het ligt ontzettend voor de hand: creëer een omgeving waardoor het niet verdwijnt. Mensen hebben daar natuurlijk ook een verantwoordelijkheid in. Ben Tiggelaar beschrijft dat bijvoorbeeld in een recente column. Daarnaast helpt het als je als manager een plezierige werkomgeving creëert door de volgende 3 basisprincipes als leidraad te nemen:

  • Bied een uitdagende richting en perspectief
  • Heb verbinding met je team en afdeling
  • Geef oprechte erkenning en waardering


5 praktische tips om de motivatie vast te houden en te verhogen

De 3 basisprincipes klinken wat abstract, vandaar hieronder een vertaling naar 5 praktische tips waarmee je direct aan de slag kan:

  • Zorg voor een authentieke en inspirerende purpose of ontwikkel er een met je collega’s. Niet zomaar een management slogan voor aan de muur, maar een hoger doel dat door iedereen geleefd en uitgedragen wordt.
  • Betrek je teamleden actief bij jouw besluitvorming en de veranderingen binnen de organisatie. Lukt dat niet, zorg er dan voor dat je teamleden goed en tijdig worden geïnformeerd.
  • Leer je teamleden écht kennen. Neem de tijd om te leren wat ze drijft, bezighoudt en motiveert. Pas hier vervolgens je managementstijl en waardering op aan. Iedereen heeft een unieke persoonlijkheid, dus bestaat er geen one-size-fits-all manier van aansturen.
  • Geef je teamleden de juiste uitdagingen, vertrouwen én zelfstandigheid. Maak concrete afspraken over doelen. Houd vervolgens af en toe de vinger aan de pols of wees beschikbaar, afhankelijk van de behoefte van de medewerker.
  • Vier successen (hoe klein ook) en laat je waardering blijken, zowel in de groep als tijdens persoonlijk overleg. Vaak wordt succes binnen organisaties als iets vanzelfsprekends gezien. Niets is minder waar: succes is het resultaat van het harde werk van jouw teamleden. Dus alle redenen om waardering uit te spreken en successen te vieren.

Heb je zelf ervaring met ander punten, zet ze in de comment sectie hieronder erbij. Ik neem je input graag mee in een vervolg op deze blog.  Zo kunnen we er samen voor zorgen dat er zoveel mogelijk organisaties en afdelingen komen waar het werkplezier van afspat.

What makes an effective business is the same thing that makes an effective orchestra: People who want to be there, who give everything they have, who are having a wonderful time doing it, whose eyes are shining, who are giving out energy to people around them.” - Ben Zander, dirigent

Ook te vinden op LinkedIn