Herken je dit?

10 minuten na de start van je strategie meeting checken de eerste collega's hun e-mail op hun telefoon. 5 minuten later begint een deel alsnog de stukken te lezen die als voorbereiding waren toegestuurd.

Degene die nu nog alert en aan het woord zijn, ben jij vaak zelf, de analytische extraverte personen en de managers.

Al met al is binnen een kwartier 80% van je deelnemers vaak al afgehaakt; de 80/20 regel van meetings! Dat is een enorm verlies aan kennis, inzicht en input.

Hoe krijg je iedereen (zowel de creatieven als de analytici, de introverten en de extraverten, teamleden die beeldend denken, verbaal zijn of leren door doen) weer aan boord en krijg je het beste resultaat uit zo'n meeting? Lego! Serious?



Kinderspeelgoed in een business omgeving?

Jazeker, Lego prikkelt de verbeeldingskracht, creativiteit en ontwikkeling. Lego Serious Play combineert Lego met een heldere structuur en proces waardoor er een krachtige business tool ontstaat.

De meerwaarde van Lego Serious Play zit in het bouwen van een Lego model aan de hand van vragen van de facilitator, het gebruik van metaforen en het delen van de verhalen die bij de modellen horen. Door deze 3 aspecten wordt iedere deelnemer aangesproken op zijn of haar favoriete manier van werken, leren en verwerken en daardoor actief betrokken bij de bijeenkomst.

Met Lego Serious PLay spreek je de collectieve intelligentie van je organisatie aan voor het oplossen van complexe uitdagingen waar niet een eenduidig antwoord op is en waar de inbreng van veel verschillende mensen voor nodig is, zoals

  • Visie & strategie ontwikkeling
  • Inzicht in markt dynamieken
  • Teamontwikkeling (zoals teamwaarden definitie)
  • Innovatie trajecten
  • Business development

Omdat de door de groep gebouwde modellen op tafel staan, staat daarmee het probleem, het systeem of idee letterlijk op tafel. Om over te praten, te veranderen, te testen, te verbeteren en samen over te beslissen.

Voorbeeld: wat is jouw bijdrage aan het team?

Omdat de workshop volledig wordt afgestemd op de business doelstelling en vraagstelling varieert de tijdsduur per workshop. Zo zal bijvoorbeeld de ontwikkeling van een volledige strategie of visie meer tijd vragen dan bijvoorbeeld de definitie van teamwaarden.

De praktijk leert dat de minimale tijdsduur voor een workshop een dagdeel bedraagt. De maximale duur voor een workshop bedraagt 4 dagdelen, zoals bijvoorbeeld bij een complete strategische workshop. Bij een dergelijke workshop worden, naast Lego Serious Play, ook andere werkvomen ingezet.

Heb je vragen over Lego Serious Play of over de mogelijkheden voor jouw team, afdeling of product neem dan contact op.

LEGO, SERIOUS PLAY, IMAGINOPEDIA, the Minifigure and the Brick and Knob configurations are trademarks of the LEGO Group, which does not sponsor, authorize or endorse this website.